F1-Formuła 1-Vademecum kibica-Milenium

Początki Formuły 1 – najbardziej prestiżowych wyścigów samochodowych

Oceń ten post

Formuła 1 od lat budzi ogromne emocje u wszystkich, którzy obserwują, jak kształtuje się układ sił w Grand Prix. Dodatkowo udział Roberta Kubicy przysporzył zawodom rzeszę fanów w Polsce, dlatego też F1 nie może zabraknąć wśród zakładów bukmacherskich.

Na co dzień możesz razem z nami śledzić i badać bieżące wydarzenia w bukmacherskich analizach Formuły 1. Za to w naszym Vademecum Kibica dowiesz się wszystkiego, czego potrzebujesz, żeby rozpocząć przygodę z danym sportem – poznasz jego zasady i historię, a także dowiesz się, czego trzeba, żeby zostać mistrzem. Tym razem zapraszamy na krótką historię Formuły 1. Sprawdź, jak kształtowały się najbardziej prestiżowe wyścigi samochodowe na świecie.

1950 – pierwsze zawody Formuły 1

W połowie wieku świat poznał, co to jest Formuła 1. Dokładnie 13 maja 1950 na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii rozegrano pierwsze zawody. Co ważne, już wtedy prestiż był dość wysoki, bo zawody obserwowała brytyjska para królewska. Tor Silverstone zajął miejsce lotniska RAF (sił powietrznych Wielkiej Brytanii) na granicy hrabstw Northamptonshire i Buckinghamshire. Wyścig wygrał Emilio Giuseppe “Nino” Farina, który potem został mistrzem świata.

Zawodnicy ścigali się wówczas w samochodach z 4,5-litrowymi silnikami (zdarzały się też silniki 1,5 l, ale te były doładowane), które były umiejscowione z przodu samochodu. Mówiąc o początkach Formuły 1 w latach pięćdziesiątych, nie sposób pominąć postać Juana Manuela Fangio. Fangio to argentyński kierowca Formuły 1, który swoją przygodę z pojazdami zaczynał od wyścigów drogowych. Był on pięciokrotnym mistrzem świata F1. Pośmiertnie został okrzyknięty najlepszym kierowcą wszech czasów. I nie jest to wyłącznie kurtuazyjne. Rekordy Fangio zostały pobite po niemal półwieczu przez Michaela Schumachera. Jeszcze w latach pięćdziesiątych, w F1 pojawiła się dość istotna zmiana. Dotyczyła ona umiejscowienia silnika przez zespół Cooper-Climax. Po ich modyfikacji napęd znalazł się za kierownicą. Również wtedy, bo 1958 roku, rozpoczęto organizację mistrzostw świata konstruktorów.

Lata 60. – czas innowacji

W latach 60. Colin Chapman dokonał przełomu w konstrukcji bolidów. Chapman był założycielem koncernu Lotus i to właśnie jego firma – a on sam jako pomysłodawca – stworzyła samochód zbudowany wokół aluminiowego monokoku. Colin Chapman również jako pierwszy, zastosował ideę jednolitego kokpitu. Zaprojektował też Lotusa 79, który w pełni wykorzystywał powietrze jako siłę dociskową.

Jednak lata 60. to nie tylko czas innowacji. To także czas jednej z największych tragedii, która wstrząsnęła światem Formuły 1. Związany z Lotusem, a przy okazji najlepszy przyjaciel Chapmana, Jim Clark zderzył się z niemieckim kierowcą Wolfgangiem von Tripsem. W wyniku zderzenia zginął nie tylko von Trips, ale także 15 widzów. To jednak nie koniec trudnych zdarzeń w historii wyścigów. W czasie turnieju Formuły 2 na torze Hockenheim w 1968 zginął Jim Clark. Opona w jego Lotusie eksplodowała na najszybszym odcinku trasy.

Jeśli już jesteś fanem F1, albo dopiero wchodzisz w świat szybkich samochodów, zajrzyj koniecznie do naszych zakładów na żywo. Dzięki nim w czasie rzeczywistym możesz typować wydarzenia na torach wyścigowych. Dodatkowo skorzystaj też z naszych promocji i bonusów bukmacherskich. I pamiętaj, że u legalnego bukmachera twoje wygrane są bezpieczne.

Autor - p.kucharski

Ostatnie posty